Generande hårväxt

Okey, här kommer ett hemskt inlägg. Helt utan bilder, det blir för jobbigt. Att jag ens skriver det här inlägget är pinsamt bara det, men nån måste ju börja prata om det, även i bloggskönhetsvärlden. Här kommer ett komplett inlägg (förutom bilderna då, så kul ska vi inte ha).
Vad är generande hårväxt?
Det är olika för olika människor, därav ordet generande. Ordet är subjektivt och därmed inget som kan gälla alla. Generellt kan man säga att generande hårväxt är där det normalt inte ska finnas hår. På kvinnor gäller det oftast överläppen, hakan, bikinilinjen osv. Alla har vi hår där, det är när det växer i stor mängd eller ovanligt mörkt som det brukar bli jobbigt.


Vad beror det på?
Det finns sjukdomar som leder till onormal hårväxt på typiskt maskulina ställen, såsom ovanligt många cystor på äggstockarna (PCOS) och överproduktion av det manliga könshormonet testosteron. Misstänker man att man lider av något av de här sjukdomarna bör man givetvis uppsöka läkare. Andra faktorer som spelar in är äftlighet och pigment.

Är din mamma och pappa håriga? Dina syskon? Då blir förmodligen du också ganska hårig. Har du i grunden mörka pigment såsom mörkt hår på huvudet och mörkare hudton så ökar "risken" att håret på kroppen också är mörkt.


Hur hårig är jag?
Väldigt hårig. Över hela kroppen faktiskt, och JA, det är sjukt jobbigt. På riktigt, det är inget i-landsproblem, det påverkar min vardag. Jag börjar uppifrån och går neråt... Mörka och grova hårstrån gäller alla områden som följer.
Överläppen; där växer mörka hårstrån som en fin mustash. Inte så jätteattraktivt, det går bort.

Polisonger; ja, jag har rejäla polisonger som jag rakar bort.
Hakan; javisst, skägg också. Oj så snyggt!
Brösten; inga kommentarer. Nog för att det inte är så illa, men ändå...
"Förlängda raggarsträngen"; Sketasnyggt med hår hela mitten av magen.
Raggarsträngen; ... och än värre är det nedanför naveln på mitten av magen.
Bikinilinjen; Jag kan inte visa mig i badkläder om det inte är åtgärdat, det ser brutalt ut.
Benen; Ja, jag har onormalt mycket hår på benen också.
Fötterna; JA! Det är äckligt, jag har hår ända ner på fötterna, inte så farligt mycket, men tillräckligt. Stortårna har också fått sin beskärda del.


Vad gör jag åt det?
Rakar, rakar och rakar. Epilering är läskigt och gör alldeles för ont och vaxning törs jag inte prova heller. Utan rakhyveln ser jag ut som en grottmänniska. Givetvis har jag hår på huvet och under armarna också, men det räknas nog till det mer normala. Hade jag haft råd hade jag utan tvekan gått på IPL (laserbehandling), men de pengarna har jag inte. Jag funderar ärligt på att gå till läkaren för det här, det ÄR inte normalt. Ja, just ja, jag är lite fjunig i ryggslutet också, men det gör jag inget åt. (Det är nog alla mina syskon förresten)


Är det här jag ska avsluta med att säga att man inte ska skämmas för sin hårväxt? Jag kan inte säga det tyvärr, för jag skäms. Väldigt mycket. Folk ser, glor och kommenterar. Det ÄR pinsamt och jobbigt. Jag kan inte lösa problemen permanent, så jag fortsätter med min rakhyvel...
1 Lina:

skriven

Jag tycker att du är väldigt modig som tar upp detta!

Jag har själv lite hår på överläppen som jag tycker är småjobbigt men de tar jag bort, inte med rakhyvel utan med myspringit. Gör ganska ont men är ok ändå.

2 Anna:

skriven

Åh, en till som är lika hårig som mig! :D Jag har dock inte samma problem som dig i ansiktet.

Men har du testat hårborttagningskräm? Det funkar jättebra tycker jag, även om det är lite drygt att hålla på med.

3 Tina:

skriven

men jag har förklaringen! Vi har ju fått en apgen!

4 anna:

skriven

skit i rakning eller hårborttagningskrämer på överläppen, det är inte smart, satsa på vaxning istället, små vaxremsor för ansiktet. Små små fjun växer ut efter flera veckor och det blir mindre & mindre hela tiden. Gör ont i 2 minuter direkt efter man dragit men räddar flera veckor efter.det bästa jag testat! modigt inlägg förresten, BRA!

5 Amandak:

skriven

Jag är precis som du en hårig men söt apa som rakar och vaxar och har mig hejvilt. Nu har jag pcos så jag äter medicin som tar bort en del men långtifrån allt och jag har gjort laser men då mitt är hormoniellt så hjälpte det inte helt. Jag tycker att du ska gå till en läkare och prata om din generande hårväxt, man kan få hjälp! Kan också tillägga att när jag vaxar överläppen så får jag små finnar som stannar kvar tills håret har växt ut igen. Sjukt ovärt. Allt med hår är ovärt.

6 Elle:

skriven

När problemen är så stora kan du få hjälp via Landstinget. Men laser är inte det bästa - kör diatermi som är permanent på riktigt. Själv fick jag lite mörkt och glest "skägg" nere på haklinjen och halsen, men det är HELT borta nu. Det tog sin tid, gjorde lite ont och kostade en del (eftersom jag inte gick via Landstinget) men UNDERBART att slippa tänka på skiten och ständigt ha pincetter redo i fickor och väskor. Något av det bästa jag gjort, faktiskt.

Kommentera här: