Därför har jag inte bloggat på länge

Det har varit en period nu då jag inte har bloggat speciellt aktivt. Det finns två anledningar till det. Den ena anledningen är att jag helt enkelt har tappat bort laddaren till kameran.

Den andra anledningen är lite mer legitim än så. Jag har psoriasis, vilket är en hudsjukdom som leder till sår och fjälliga utslag. Dessa utslag kan sätta sig varsomhelst på kropppen, men i mitt fall sätter det sig nästan bara i ansiktet och i hårbotten. På sommaren blir min psoriasis sju resor värre än på vintern eftersom jag far så illa av värmen (de flesta andra blir bättre på sommaren tack vare solen). Jag hatar när det är över 20 grader varmt och om jag behöver sätta på mig en tjocktröja så tycker jag bara att det är mysigt. Ligga på stranden och sola är alltså inte min grej.


Psoriasisen gör också att jag sällan har luggen uppsatt trots att jag svettas så jag nästan bryter ihop. Idag har jag luggen uppsatt ändå, men lämnar en slinga precis framför hårbotten för att dölja det värsta. Jag har blödande sår i hårbotten, i örongångarna, bakom öronen, i vecken i ytterörat, vid näsvingarna, ögonbrynen och så vidare. Dessa sår och fjällningar gör att jag inte blir speciellt sugen på att sminka mig, och än mindre visa upp det på internet.


Varje kväll häller jag en kortisonlösning (i princip kortison och alkohol) i hela hårbotten och i öronen. Det svider sjukt mycket när såren är öppna, annars gör det inte ont. Men tänk själv hur lätt det är att droppa en lättflytande lösning i öronen. Ena örat går väl bra, men när man måste luta huvet för att få i det i andra rinner det ju ur det första! Irriterande! Sen smörjer jag in de andra såren/utslagen i ansiktet med en kortisonkräm. Jag smörjer dock aldrig mig om jag inte har något utslag, då tunnar man ut huden i onödan och det kommer inte hjälpa när man får utslag nästa gång.



Nåväl, det var några ord om varför jag inte bloggar just nu och jag hoppas att ni har överseende med det. Om nån vecka hoppas jag att det värsta är läkt (det blir alltid sju resor värre när jag sover nån annanstans än i min egen säng, som nu när jag har varit och hälsat på min familj) och jag kan börja blogga regelbundet igen!



Kram Lenore
1 joanna-ATT LEVA MED ASPERGERS SYNDROM!:

skriven

Hej!

Jag tänkte bara tipsa om att det just nu pågår en dagens blogg tävling på min blogg där du har chansen att bli länkad inför mina 300-600 unika läsare/dag så passa på att gå in och anmäl er:)

Annars kanske du vill göra ett bloglovinbyte?;)

kram

2 Amandak:

skriven

Tråkigt att höra men hoppas verkligen att det blir bättre för dig snart! Tycker precis som du att det är mysigare när det är lite kyligare och man kan krypa ner i en kofta :)

Kommentera här: