Generande hårväxt - Uppföljaren (PCO-S)

I augusti skrev jag ett inlägg om generande hårväxt och fick kontakt med en tjej som lider av PCO-S. Efter att ha haft mailkontakt med henne och lärt mig mer så har jag även googlad sönder hela internet efter information om det. Men jag har inte förrän nu tagit tag i det och försökt få reda på om jag har det.
Vad är PCO-S?

Det är ett syndrom som gör att man har överskott av testosteron och underskott av östrogen. Det leder till övervikt, små cystor/äggblåsor på äggstockarna och ökad behåring. Man får oftast ingen ägglossning, men kan ha en s.k. teknisk blödning varje månad ändå. Alla har dock inte det. Man har svårare att bli gravid pga utebliven ägglossning, men svarar oftast bra på stimuli från hormoner. Dessutom så finns äggen kvar i äggstockarna vilket leder till att man är fertil längre upp i åldern.


Övervikt gör att PCO-S blir värre och PCO-S gör att övervikten blir värre. Ser ni dilemmat? Nåja, det ska gå att gå ner i vikt ändå.

För en månad sen slutade jag med mina p-piller (pga ökad risk för blodpropp pga övervikten) och satte in en hormonspiral, sen dess har jag fått hår på helt nya ställen = inte speciellt roligt...

Varför tar jag upp det här? Jo, för att jag idag var till kvinnokliniken för att ta reda på om jag har PCO-S. Ett ultraljud gjordes och jag hade typiska PCO-S-äggstockar med ett pärlband av omogna äggblåsor. (Jag fick se också, och det var väldigt tydligt). Med alla symptomen så sattes diagnosen PCO-S.

Vad ska jag göra nu?

Viktigast är att jag går ner i vikt, då blir min PCO-S bättre och jag kan börja med kombinerade p-piller (med hög dos av östrogen) och därmed få lite bukt med håret som växer hejvilt.

Den dagen jag vill ha barn kommer jag kanske klara det själv om jag inte längre är överviktig, men hjälp finns även om det är tråkigt att få beskedet att jag kanske inte kommer klara det utan yttre hjälp, men den dagen är inte här än.

Jag tyckte det var viktigt att skriva en uppdatering om det här. Kanske hjälper jag någon att inte skämmas för sitt hår.
1 Amandak:

skriven

Åhh Lenore du är så fin!



Det var mig du mejlade med och jag vill bara tillägga några saker som kanske kan vara till hjälp, kanske inte. Du skriver att "För en månad sen slutade jag med mina p-piller (pga ökad risk för blodpropp pga övervikten)", mina läkare som är experter på PCO-S och IVF anser att risken för blodpropp pga. Övervikt när man äter p-piller inte är värre än risken som finns för blodpropp om man blir gravid. P-piller ska också vara ett av de bästa sätten att kontrollera sin PCO/PCO-S. Jag äter mina i medicinskt syfte i första hand, som preventivmedel i andra. Nu vet jag ju givetvis inte om du har blodproppar och så i släkten så jag säger inte att det är så här för alla, men kanske något att tänka på.



Vidare så finns det som jag har skrivit tidigare (men skriver här också om någon annan skulle se) en medicin som heter spironolakton som används för att reglera hormoner och som hjälper vid oönskad behårighet på kroppen. Metformin är det många som får också för att hålla insulinet på rätt nivåer och på så sätt ha lite lättare att gå ner i vikt. Det betyder alltså inte att man har diabetes (då metformin är en diabetesmedicin).



Jag fick reda på min PCO/PCO-S när jag var 17, snart fyller jag 21 och enligt min gynekolog så ser mina äggstockar normala ut igen. Nu vet jag inte riktigt om jag vill lita på henne helt men, jag har bara gått ner ungefär 15 kilo allt som allt så även en "liten" viktminskning gör skillnad.



Det är många som har PCO/PCO-S och jag tror på öppnare samtal kring det här för att öka förståelse och uppmärksamhet så om någon undrar något eller bara vill prata om det så får man gärna höra av sig till mig!



Kram!

2 OhShiny!:

skriven

SV: Gillar din förutspåelse;) Är sjukt förtjust i statementläppar kraftiga ögonbryn och nästan ingen ögonmake.

Framförallt sen jag hittade en super fin rosa läppenna från MNY!

3 Anna:

skriven

SV: Visst är det jobbigt? :o Man typ totalt tappar inspirationen och motivationen och det känns ju skittråkigt ><

4 Majsan:

skriven

Hur har det gått nu sedan senaste uppdateringen?
Saknar dig kusselin!!

Svar: Oj, det här hade jag glömt bort! :P Inlägget alltså, inte min PCO-S ;) Jodå, jag tog ut spiralen efter ca 5-6 månader då jag blödde konstant (hormonspiral är typ det sämsta man kan ha vid PCO-S, men jag visste ju inte att det var det jag hade när jag satte in den (satte in den för att jag hade så oregelbundna blödningar). Gick till Kvinnokliniken på Carlanderska och träffade en bra läkare som skrev ut högöstrogenhaltiga p-piller (Zoely) som funkar strålande mot blödningarna. I övrigt märker jag inte någon direkt skillnad på behåringen faktiskt och det är ju alltid något!
Saknar dig med kusselin! <3
Lenore Bohman

Kommentera här: