Databas

Den senaste veckan har jag börjat på min databas över mitt smink. Idén har funnits länge med olika tankar om hur jag skulle bygga upp den. Jag har fortfarande inte bestämt mig helt hundra för vad som ska ingå, men den formas sakta men säkert. Först tänkte jag skapa en egen app med olika funktioner, men insåg ganska snabbt att appen skulle ta enorm plats och krävas regelbundna uppdateringar om jag skulle vilja dela med mig av den. Jag bestämde mig till slut för att använda databasappen Handibase för iPad. Än så länge har jag bara bilder från nätet för att se vilka typer av bilder jag behöver ha, sen kommer det enorma arbetet att ta egna bilder samt lägga in alla produkter + bilder + swatches + beskrivning + vad jag nu vill ha...
 
Jag gillar appen, den är lätt att använda men samtidigt har den alla funktioner jag vill att den ska ha. Priset är 75 kronor, vilket jag tycker att den gott och väl är värd. Att lägga in allt kommer ta tid, och jag ska börja med att göra klart blush-sektionen för att se hur jag vill ha upplägget, vilka bilder (=bildkategorier såsom förpackning, insida, swatch osv). Har ni tips på vad som kan ingå? Jag tänkte lägga till pris också, men är osäker på om det är onödigt samt att jag köper det mesta från utländska sidor.
 
Jag har i alla fall införskaffat mig en fin systemkamera, känns bra att ha en egen igen. Det blev en Nikon D5300 som jag inte hunnit leka tillräckligt med ännu. Ett par-tre mellanringar så är jag fit for fight att fota produkterna ordentligt!
 
 
 

Kommentera här: